PESTEL-modellen er en analysemetode som bliver anvendt i mange virksomheder i forbindelse med diverse strategiprocesser i virksomheden. Det er en meget gavnlig model, da den er med til at klarlægge forskellige områders betydning for virksomheden. Ud fra modellen kan du hurtigt få et overblik over om du skal ændre strategi indenfor et af de givne områder. Det skader ikke at optimere arbejdsgangen i en virksomhed, hvis det i sidste kan resultere i, at virksomheden opstår mere succes. Bliv klogere på om PESTEL skal anvendes i din virksomhed og være med til at give en bedre indsigt i virksomheden.
Forskellige hovedområder
PESTEL analysen beskæftiger sig med forskellige hovedområder, som er politiske faktorer, økonomiske faktorer, sociale faktorer, teknologiske faktorer, miljømæssige faktorer og legale faktorer. Indenfor det enkelte område er der elementer, som der kan ses nærmere på. F.eks. kan der ses nærmere på forhold som lovgivning, relation til myndighederne, skatter/afgifter og arbejdsmarkedspolitik under politiske faktorer.
Derfor bruges modellen
PESTEL modellen er funktionel, nem og god at anvende i virksomheden, da den skaber det bedste samlede overblik over de vigtigste hovedområder i virksomheden. Modellen illustrerer virksomhedens nuværende situation og giver en ide om hvordan strategien kan ændres indenfor områderne. Modellen tager udgangspunkt i virksomhedens marketingsstrategi i fortiden og kan udelukkende bruges til at vurdere hvordan de forskellige faktorer kan håndteres og arbejdes med.
Hvad kan modellen bruges til?
Der er mange som tænker over hvad modellen egentlig gør for virksomheden udover at give overblik? Med overblikket kan du og dine medarbejdere bedre forstå markedsvæksten eller se på tilbagegang hvis det skulle være hændt for virksomheden. Du kan ud fra det samlede resultat vurdere hvilket potentiale virksomheden har i forhold til fremtiden og dermed bestemme hvilken retning virksomheden skal drives.
Hvilke modeller virker for din virksomhed?
Virksomheder anvender mange forskellige former for modeller i deres samlede overblik. Det gælder om at finde ud af hvilke modeller der er gode for den enkelte virksomhed, og som reelt giver et resultat, som der kan bruges til noget i forhold til den fremtidige markedsføringsstrategi.