Prøv at forebygge mod smerter i ryggen snarere end at helbrede

Har du ondt i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne artikel får du råd til hvordan du nogle gange ville kunne undgå ondt i ryggen. Denne tekst er ikke en læge-videnskabelig artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug artiklen på den måde!

Ondt i ryggen: Undgå med de her tips

Følgende kan være en god ide at gøre ved smerter:

  1. Bevæg dig mere aktivt i din fritid
  2. Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for dem der arbejder på kontor eller lignende så er hæve sænkeborde en rigtig god løsning (læs mere om her i den store guide til hæve sænkeborde)
  3. Træn din ryg – læs mere om træning af ryg her hos iForm.dk
  4. Træn dine mavemuskler – det kan også forebygge mod hård mave
  5. Træn din bækkenbund – Det kan du blandt andet gøre med her
  6. Løft ordentlig med din ryg – Det kan du læse mere information om her hos BFA
  7. Lav øvelser der styrker dine muskelpumper – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her)
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk-kontorstol.dk – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem du kan finde på her på Billig Kontorstol

Her er tegnet du skal passe på: Stiv ryg!

En af de første tegn på at du er ved at udvikle rygsmerter er en stiv ryg. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du begynder at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og laver øvelserne ovenfor. Så vil du på den måde kunne slippe for at få ondt i ryggen
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut eller ergoterapeut. De her fagpersoner har en uddannelse og erfaring i at assistere dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Se eventuelt også de her hjemmesider: